Logo der Universität Wien

Dr. Carolin Krahn

Publications

Book

Topographie der Imaginationen: Johann Friedrich Rochlitz' „musikalisches Italien“ um 1800. Dissertation University of Vienna 2017, Hollitzer 2019, 360 pp. (forthcoming). (Wiener Veröffentlichungen zur Musikwissenschaft)

Volumes edited

Staunen. Perspektiven eines Phänomens zwischen Natur und Kultur. Ed. Timo Kehren, Carolin Krahn, Georg Oswald and Christoph Poetsch, 2018, 326 pp. (accepted).

Articles | Shorter publications

"Blurring Stereotypes: Italian Characters in German Music Historiography around 1800," in: [Conference proceedings of New Perspectives on Imagology, 04/03–05/2018, to appear in the series Studia Imagologica], 15 pp. (forthcoming).

"Über ‚das platte italiänische Zeug’: Carl Maria von Webers Auseinandersetzung mit dem Musikpublikum seiner Zeit," in: Weberiana (2018), 19 pp. (forthcoming).

"Entzückendes Gift: Das Motiv ‚Rossini’ bei Johann Friedrich Rochlitz," in: Rossini – Rückkehr einer Legende. Special issue of Die Tonkunst 12 (2018), 14 pp. (submitted).

"Produzierte Paradoxa: Zum subversiven Potenzial des Auditiven in Elfriede Jelineks ‚Für den Funk dramatisierte Ballade von drei wichtigen Männern sowie dem Personenkreis um sie herum’ ," commentary for the interdisciplinary research network Forschungsplattform Elfriede Jelinek. Texte – Kontexte – Rezeption, research project Komik & Subversion, University of Vienna 2018, 10 pp., online: https://fpjelinek.univie.ac.at/fileadmin/user_upload/proj_ejfz/PDF-Downloads/Komik_-_Krahn-Beitrag.pdf (last retrieved: 03/27/2018)

"Die Popularisierung von Rochlitz' Geschmack: Gedanken zur Dynamik von Musikhistoriographie am Beginn des 19. Jahrhunderts," in: Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2017. Kassel, 27.–30. September 2017, ed. Jan Hemming and Annette van Dyck-Hemming, Wiesbaden: Springer VS 2018, 10 pp. (in print).

"Positionen des Staunens zwischen Natur und Kultur. Einleitende Reflexionen," in: Staunen. Perspektiven eines Phänomens zwischen Natur und Kultur. Ed. Timo Kehren, Carolin Krahn, Georg Oswald and Christoph Poetsch, 6 pp. (co-authored with the eds., accepted).

"Stilles Staunen? Die Zähmung der (Post-) Moderne im romantischen Opernhaus", in: Staunen. Perspektiven eines Phänomens zwischen Natur und Kultur. Ed. Timo Kehren, Carolin Krahn, Georg Oswald and Christoph Poetsch, 18pp. (accepted).

"Der Mythos der ‚deutschen Musikwissenschaft’ und seine Herausforderungen für eine kosmopolitische Musikwissenschaft. Ein forschungspolitischer Essay", in: Wissenskulturen der Musikwissenschaft. Generationen – Netzwerke – Denkstrukturen. Ed. Sebastian Bolz, Moritz Kelber, Ina Knoth and Anna Langenbruch, Bielefeld: transcript 2016, pp. 193–207. 

Encyclopedia entries

"Beck, Conrad", in: Lexikon der Kirchenmusik. Vol. 1, ed. Günter Massenkeil and Michael Zywietz, Laaber: Laaber 2013, pp. 121–122. (Enzyklopädie der Kirchenmusik 6)

"Bernstein, Leonard", in: Lexikon der Kirchenmusik. Vol. 1, ed. Günter Massenkeil and Michael Zywietz, Laaber: Laaber 2013, pp. 144–145. (Enzyklopädie der Kirchenmusik 6)

"Intavolieren", in: Lexikon der Kirchenmusik. Vol. 1, ed. Günter Massenkeil and Michael Zywietz, Laaber: Laaber 2013, pp. 571–572. (Enzyklopädie der Kirchenmusik 6)

"Leonarda, Isabella", in: Lexikon der Kirchenmusik. Vol. 1, ed. Günter Massenkeil and Michael Zywietz, Laaber: Laaber 2013, pp. 717–718. (Enzyklopädie der Kirchenmusik 6)

"Pez, Johann Christoph", in: Lexikon der Kirchenmusik. Vol. 2, ed. Günter Massenkeil and Michael Zywietz, Laaber: Laaber 2013, p. 1058. (Enzyklopädie der Kirchenmusik 6)

Translations (academia and music theatre)

Malcolm Bruno: [Preface to the score PB 5560] Handel – Messiah 1741 HWV 56 für Soli, Chor und Orchester / for Soloists, Choir and Orchestra, ed. Malcolm Bruno, Leipzig, Paris and Wiesbaden: Breitkopf & Härtel 2018. (Translated from English to German)

Ulrich Mosch: „Foundation or Mere Quotation? Conditions for Applying the Tonality Concept to Music after 1950“, in: Tonality Since 1950, ed. Felix Wörner, Ullrich Scheideler and Philipp Rupprecht, Stuttgart: Steiner 2017, pp. 27–49. (Translated from German to English, in collaboration with Megan K. Eagen)

Thomas Ahrend: „‚Das Wunderland’. Tonality and (Political) Topography in Eisler’s Songs Around 1950“, in: Tonality Since 1950, ed. Felix Wörner, Ullrich Scheideler and Philipp Rupprecht, Stuttgart: Steiner 2017, pp. 105–127. (Translated from German to English, in collaboration with Megan K. Eagen)

Andrea Bernard: Don Pasquale oder der perfekte Betrug, translation of the staging concept and story board from Italian to German for the Ring Award 2017 (semifinalist).

Andrea Bernard: La Traviata, or the Commercialization of Love, translation of the staging concept from Italian to English for the European Opera Prize 2016 (winner).

Other

"Unsere Universität feiert sich selbst. Was bedeutet das?," Introductory note to a research project by Ph.D. candidates at the Department of Musicology on the occasion of the University of Vienna's 650th anniversary 2015, online: https://musikwissenschaft.univie.ac.at/zur-geschichte-des-instituts/doktorandeninitiative-2015/ (last retrieved: 03/15/2018, co-authored with Barbara Babic)

__

Various program notes and introductory texts for concerts, music theatre and broadcast stations. 

[<<]

Institut für Musikwissenschaft
Universität Wien
Universitätscampus AAKH
Spitalgasse 2–4, Hof 9
1090 Wien
Universität Wien | Universitätsring 1 | 1010 Wien | T +43-1-4277-0