Logo der Universität Wien

Dr. Carolin Krahn

Selected talks [with original titles]

• Zur Ambivalenz des Effekts: Johann Friedrich Rochlitz zwischen Beethoven und Rossini
Conference „Beethoven und Rossini in ihrer Epoche“
Hochschule für Musik und Tanz Köln | Beethoven-Haus Bonn, 11/08–10/2018

• “They sense an emptiness, which makes them worry about applause…” Italian Voices vs. Italian Opera in the German-speaking World around 1800
Conference “Re-imagining italianità: Opera and Voices on the Move” (Leverhulme international network)
Universidade Estadual de Campinas, Brazil, 09/13–16/2018

• (Not) Just for the Love of Music: Italian Conservatories as a Stimulus for the Rise of German “Tonkunst”
5th Sibelius Academy Symposium “Inside, Outside and In Between: Institutionalization in Music History
Helsinki Music Centre, 06/07/2018

• Pre-concert talk
Concert by the Orchester Wiener Akademie (Program)
Musikverein Vienna, 05/29/2018

• “L’effetto Rossini” – questione musicale o paradigma storiografico?
Conference “Il Tedeschino. Rossini und der deutschsprachige Raum” 
Fondazione Rossini | German and Austrian Historical Institutes in Rome, 05/04/2018

• Blurring Stereotypes: Italian Characters in German Music Historiography around 1800
Conference "New Perspectives on Imagology
Department of Comparative Literature at the University of Vienna, 04/05/2018

• Taktlosigkeit im Parterre. Wenn das Musikpublikum außer Kontrolle gerät
Finissage of the exhibit "Up Beat! Metronomes and musical time"
Basel Historical Museum | Museum of Music, 02/04/2018

• Über „das platte italiänische Zeug“: Carl Maria von Webers Auseinandersetzung mit dem Musikpublikum seiner Zeit
Guest lecture at the Department of Musicology
University of Innsbruck, 01/31/2018

• Italienische Heterotopien oder: Rochlitz durch Foucaults Brille gelesen
Annual Meeting of the Austrian Society for Musicology (ÖGMW)
University of Music and Performing Arts Vienna, 11/24/2017

• „…wie das eben durch ganz Italien Sitte ist!“ L’astuzia dell’applauso, ovvero ciò che Johann Friedrich Rochlitz voleva insegnare al pubblico tedesco a proposito dell’Italia
XXIV Convegno della Società Italiana di Musicologia
Istituto Superiore di Studi Musicali „Luigi Boccherini“ Lucca, 10/20/2017

• Die Popularisierung des klassischen Geschmacks: Wie Johann Friedrich Rochlitz das Gute, Wahre und Schöne retten wollte
Annual Meeting of the German Society for Music Research (GfM)
University of Kassel, 09/30/2017

• Polemik als Imagination: Johann Friedrich Rochlitz’ Begriff von „italienischer Musik“
Research colloquium of Prof. Dr. Sabine Meine
Hochschule für Musik Detmold | University of Paderborn, 02/11/2017

• „Vor lauter Lauschen und Staunen sei still“ – Gedanken zur Verortung des Staunens im Opernhaus
Workshop "'Once you lose that sense of wonder …' Staunen in Wissenschaft und Kunst"
Elisabeth and Helmut Uhl Foundation in Bolzano, 09/04/2016

• Italiensehnsucht as Schizophrenia. Images of Italy in 19th Century German Music Historiography
Conference "Dreams of Germany. Music and (Trans)national Imaginaries in the Modern Era"
German Historical Institute London, 02/06/2015

• Dimensionen und Implikationen einer kosmopolitischen Musikwissenschaft im deutschsprachigen Raum
Conference "Musikwissenschaft: Generationen, Netzwerke, Denkstrukturen"
University of Oldenburg, 01/16/2015

• Crossing the Atlantic as Shaping an International Identity. Pierre Boulez in America 1963
19th Congress of the International Musicological Society
Auditorium Parco della Musica Roma, 07/06/2012

[<<]

Universität Wien | Universitätsring 1 | 1010 Wien | T +43-1-4277-0