Publications | Carolin Krahn

FYI:

Unfortunately, we have been facing ongoing issues with the format of this website lately. Thus, please pardon any problems in regard to the proper format within the subsequent list. 

* = peer review

Book

  • * Topographie der Imaginationen: Johann Friedrich Rochlitz' musikalisches Italien um 1800. Ph.D. dissertation University of Vienna 2017, Vienna: Hollitzer 2020, 360 pp. (Wiener Veröffentlichungen zur Musikwissenschaft) (forthcoming) 

Edited volume

  • * Staunen. Perspektiven eines Phänomens zwischen Natur und Kultur, ed. Timo Kehren, Carolin Krahn, Georg Oswald and Christoph Poetsch, Paderborn: Wilhelm Fink 2019, 335 pp. (Poetik und Ästhetik des Staunens 6) 

Articles | Book chapters

  • * "Bilderneid: Kunstgeschichte als Modell ‚deutscher‘ Musikhistoriographie?", 10 pp. (forthcoming)
  • * "Dichtung oder Wahrheit? Über ein wissenschaftliches Kernproblem der Musikhistoriographie zwischen Aufklärung und Romantik am Beispiel Johann Friedrich Rochlitz," 8 pp. (forthcoming)
  • * "Connections – Career – Criticism: The Importance of Vienna for Casella, the 'International'," 10 pp. (forthcoming)
  • * "'Battle-sound pictures from Italy:' On the Reception of Casella's Pagine di guerra during the 1920ies," in: Archival Notes: Sources and Research from the Institute of Music [Fondazione Giorgio Cini] 6 (2021), 11 pp.
  • * "(Not) Just for the Love of Music: Italian Conservatories in the German Discourse on 'Tonkunst'", in: Institutionalization in Music History, ed. Olli Heikkinen, Saijaleena Rantanen and Derek B. Scott, Helsinki: Sibelius Academy 2021, 10 pp.
  • * "Nina d'Aubigny's 'Italian voice': A Musical Projection Screen in German National Historiography," in: Re-imagining italianità: Opera and Musical Culture in Transnational Perspective, ed. Axel Körner and Paulo Kühl, Cambridge: Cambridge University Press 2020, 17 pp. (under review)
  • * "Blurring Stereotypes: 'Aus dem Leben eines Tonkünstlers' as a Medium of Italian Musical Character around 1800," in: New Perspectives on Imagology, ed. Katharina Edtstadler, Sandra Folie and Gianna Zocco, Leiden: Brill 2020, 15 pp. (under review) (Studia Imagologica)
  • * "Produzierte Paradoxa: Zum subversiven Potenzial des Auditiven in Elfriede Jelineks ‚Für den Funk dramatisierte Ballade von drei wichtigen Männern sowie dem Personenkreis um sie herum’," in: Komik und Subversion – Ideologiekritische Strategien, ed. Pia Janke and Christian Schenkermayr, Vienna: Präsens 2019, pp. 489–500.
  • * "Positionen des Staunens zwischen Natur und Kultur. Einleitende Reflexionen," in: Staunen. Perspektiven eines Phänomens zwischen Natur und Kultur, ed. Timo Kehren, Carolin Krahn, Georg Oswald and Christoph Poetsch, Paderborn: Wilhelm Fink 2019, pp. 1–7. (Poetik und Ästhetik des Staunens 6) (co-authored)
  • * "Stilles Staunen? Die Zähmung der (Post-) Moderne im romantischen Opernhaus," in: Staunen. Perspektiven eines Phänomens zwischen Natur und Kultur, ed. Timo Kehren, Carolin Krahn, Georg Oswald and Christoph Poetsch, Paderborn: Wilhelm Fink 2019, pp. 281–298. (Poetik und Ästhetik des Staunens 6)
  • "Die Popularisierung von Rochlitz' Geschmack: Gedanken zur Dynamik von Musikhistoriographie am Beginn des 19. Jahrhunderts," in: Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2017. Kassel, 27.–30. September 2017, ed. Jan Hemming and Annette van Dyck-Hemming, Wiesbaden: Springer VS 2019, pp. 357–370.
  • "Entzückendes Gift: Das Motiv ‚Rossini’ bei Johann Friedrich Rochlitz," in: Rossini – Rückkehr einer Legende. Special issue of Die Tonkunst 12 (2018), pp. 381–398.
  • "‚Klingklangdudeldum’ – ‚Applaudirsünden’ – ‚Rosinenfieber’: Carl Maria von Weber, Meyerbeers Emma und das musikalische Italien in Dresden," in: Weberiana 28 (2018), pp. 105–125.
  • "Der Mythos der 'deutschen Musikwissenschaft' und seine Herausforderungen für eine kosmopolitische Musikwissenschaft. Ein forschungspolitischer Essay," in: Wissenskulturen der Musikwissenschaft. Generationen – Netzwerke – Denkstrukturen, ed. Sebastian Bolz, Moritz Kelber, Ina Knoth and Anna Langenbruch, Bielefeld: transcript 2016, pp. 193–207. 

Encyclopedia entries

  • "Rochlitz, Friedrich: Blicke in das Gebiet der Künste und der praktischen Philosophie," in: Schriften zur Musikästhetik, ed. Hartmut Grimm, Melanie Wald-Fuhrmann and Felix Wörner, Kassel et al.: Bärenreiter 2020 (under review) (Lexikon Schriften über Musik 2)
  • "Rochlitz, Friedrich: Für Freunde der Tonkunst," in: Schriften zur Musikästhetik, ed. Hartmut Grimm, Melanie Wald-Fuhrmann and Felix Wörner, Kassel et al.: Bärenreiter 2020 (under review) (Lexikon Schriften über Musik 2)
  • "Beck, Conrad," in: Lexikon der Kirchenmusik. Vol. 1, ed. Günter Massenkeil and Michael Zywietz, Laaber: Laaber 2013, pp. 121–122. (Enzyklopädie der Kirchenmusik 6)
  • "Bernstein, Leonard," in: Lexikon der Kirchenmusik. Vol. 1, ed. Günter Massenkeil and Michael Zywietz, Laaber: Laaber 2013, pp. 144–145. (Enzyklopädie der Kirchenmusik 6)
  • "Intavolieren," in: Lexikon der Kirchenmusik. Vol. 1, ed. Günter Massenkeil and Michael Zywietz, Laaber: Laaber 2013, pp. 571–572. (Enzyklopädie der Kirchenmusik 6)
  • "Leonarda, Isabella," in: Lexikon der Kirchenmusik. Vol. 1, ed. Günter Massenkeil and Michael Zywietz, Laaber: Laaber 2013, pp. 717–718. (Enzyklopädie der Kirchenmusik 6)
  • "Pez, Johann Christoph," in: Lexikon der Kirchenmusik. Vol. 2, ed. Günter Massenkeil and Michael Zywietz, Laaber: Laaber 2013, p. 1058. (Enzyklopädie der Kirchenmusik 6)

Translations (academia and music theatre)

  • Malcolm Bruno (ed.): [Preface to the score PB 5560] Handel – Messiah 1741 HWV 56 für Soli, Chor und Orchester / for Soloists, Choir and Orchestra, Leipzig, Paris and Wiesbaden: Breitkopf & Härtel 2018. (Translated from English to German)
  • Ulrich Mosch: "Foundation or Mere Quotation? Conditions for Applying the Tonality Concept to Music after 1950," in: Tonality Since 1950, ed. Felix Wörner, Ullrich Scheideler and Philipp Rupprecht, Stuttgart: Steiner 2017, pp. 27–49. (Translated from German to English, in collaboration with Megan K. Eagen)
  • Thomas Ahrend: "'Das Wunderland.' Tonality and (Political) Topography in Eisler’s Songs Around 1950," in: Tonality Since 1950, ed. Felix Wörner, Ullrich Scheideler and Philipp Rupprecht, Stuttgart: Steiner 2017, pp. 105–127. (Translated from German to English, in collaboration with Megan K. Eagen)
  • Andrea Bernard: Don Pasquale oder der perfekte Betrug, translation of the staging concept and story board from Italian to German for the Ring Award 2017. (Semifinalist)
  • Andrea Bernard: La Traviata, or the Commercialization of Love, translation of the staging concept from Italian to English for the European Opera Prize 2016. (Winner)

Book review

  • "Richard Strauss e l'Italia. Richard Strauss und Italien. Richard Strauss and Italy, ed. Giangiorgio Satragni, Torino: Umberto Allemandi 2018 (240pp.)," in: Richard-Strauss-Jahrbuch (2018). (forthcoming)

Other

__

Various program notes and introductory texts for concerts, music theatre, museums and broadcast stations in Austria, Germany, Italy, Switzerland, and the United States. 

[<<]