Papers, Talks & Lectures

Joint Papers:

Elisabeth Reisinger & Anna Sanda: "'Second Hand' aus Wien? Zu den Werken Georg Reutters im Musikarchiv der Bonner Hofkirche" (Conference "Vernetztes Sammeln. Klostermusikarchive im Kontext", Krems, April 2019)

Birgit Lodes, Elisabeth Reisinger & John D. Wilson: Poster Presentation ("Tag der offnen Tür", Department of Musicology/University of Vienna, June 2018)

Elisabeth Reisinger & John D. Wilson: Poster Presentation (Annual Conference of the Austrian Musicological Society, November 2017)

Birgit Lodes, Elisabeth Reisinger & John D. Wilson: "Ritus – Repräsentation – Musik. Die Ritterschläge des Deutschen Ordens am Hof von Kurfürst Maximilian Franz" (conference "Musik an geistlichen Höfen der Frühen Neuzeit", Vienna, October 2017)

Elisabeth Reisinger & John D. Wilson: "The Operatic Library of Maximilian Franz: some results and new directions for Beethoven research" (Fifth New Beethoven Research Conference, Louisville/Kentucky, November 2015)

Elisabeth Reisinger & John D. Wilson: "Kurfürsten - Wandertruppen - Hofmusiker. Akteure des Transfers im Bonner Musikleben 1778-1794" (Workshop "Akteure und Netzwerke des Transfers", Brno, June 2015)

By Elisabeth Reisinger:

"1780–2020: Narrationen vom kultur/politischen Einfluss Wiens in Bonn kritisch betrachtet" (conference "Beethoven-Perspectives," Beethoven-Haus Bonn, February 2020)

"On the Relation of Music and Power at the Late-18th-Century-Court as Exemplified by the Bonn Electoral Residence" (guest lecture at the University of Chicago, November 2018)

"Musik – Macht – Kirche. Musikalische Repräsentation geistlicher Herrschaft am Bonner Hof Ende des 18. Jahrhunderts" (guest lecture at the Johannes Gutenberg-University Mainz, June 2018)

"Between Representation and Rationalism? On the roles of music at late 18th-century court as exemplified by the Bonn electoral residence" (guest lecture at the Franz Liszt Academy for Music, Budapest/Hungary, December 2017)

"Musikkulturelles Handeln am Wiener Hof. Neue Perspektiven auf höfische Musikpraxis am Ende der Frühen Neuzeit" (International Conference of the Gesellschaft für Musikforschung 2016, Mainz, September 2016)

"Sozialisation - Interaktion - Netzwerk. Zum Umgang mit Musikern im Adel anhand des Beispiels des Erzherzogs Maximilian Franz" (conference "Beethoven and the Last Generation of Court Musicians in Germany," Beethoven-Haus Bonn, December 2015)

"Erzherzoginnen und Erzherzöge am Fuße des Parnass. Kaiserliches Kindertheater als Sozialisations- und Repräsentationsinstrument am Hof Maria Theresias" (summer university "Spiele und Machtspiele in der Vormoderne," Deutsches Historisches Institut Paris, Juni 2015)

"'Abends ware Opera...Nachmittag wurde eine kleine Musique gehalten...' Die 'Prinzenreise' des Erzherzogs Maximilian Franz 1774/75 aus kulturhistorischer Perspektive" (annual conference of the "Junge Musikwissenschaft"/ÖGMw, Klagenfurt, October 2014)

By Anna Sanda:

"Kirchenmusikalische Kompositionen für die Advents- und Weihnachtszeit am Bonner kurfürstlichen Hof von Maximilian Franz. Die Rolle des Kapellmeisters Andrea Luchesi" (conference "Beethoven und seine rheinischen Musikerkollegen", Beethoven-Haus Bonn, June 2020)

"Kirchenmusikpraxis am Bonner kurfürstlichen Hof aus der Perspektive eines Hoforganisten" (conference "Beethoven-Perspectives," Beethoven-Haus Bonn, February 2020)

"Kirchenmusikpraxis unter den letzten Bonner Kurfürsten: Quellen – Anlässe – Rekonstruktion" (T"Tag der offnen Tür", Department of Musicology/University of Vienna, June 2019)

"Zur Rekonstruktion der liturgisch-musikalischen Praxis am Bonner Hof von Kurfürst Maximilian Franz am Beispiel des Karwochen-Repertoires" (annual conference of the "Junge Musikwissenschaft"/ÖGMw, Vienna, November 2017)

By John D. Wilson:

“Mozart and Beethoven Reconsidered: Evidence from the Bonn Years,” (conference "New Beethoven Research 8," Boston, 31 October 2019)

"Marginalisierung oder Spezialisierung? Andrea Luchesi und der sich wandelnde Kapellmeister-Begriff in Bonn nach 1784" (guest lecture at the Hochschule für Musik Mannheim, December 2018)

"Studying the 18th-Century Hofkapelle as Handlungsspielraum: The Early Careers of Ludwig van Beethoven and Andreas Romberg"  (20th Congress of the International Musicological Society, Tokyo, March 2017)

"Fashioning the New out of the Old, Two Competing Visions: Beethoven and Anton Reicha in 1802-1803" (conference "Utopische Visionen und visionäre Kunst. Beethovens "Geistiges Reich" Revisited," Musik und Kust Privatuniversität Vienna, March 2017)

"'Bey Hofmusikus Nikolaus Simrock in Bonn': A Private Enterprise and its Origins at Maximilian Franz's Court Theater" (conference "Musiktheatralische Textualität: Opernbezogene Musikdrucke im deutschen Sprachraum des 18. Jahrhunderts," University of Vienna, February 2017)

Project Announcement (conference "New Beethoven Research 3," Pittsburgh, November 2013)