Dr. Juan Bermúdez, BA MA
Monographien
Bermúdez, Juan
In Druck – Musicking TikTok: A Musical Ethnography from a Glocal Austrian Context (=New Approaches to Sound, Music, and Media), London: Bloomsbury.
2021 – Echoes of the Past: The Marimba Sencilla in Chiapas. An Exploratory Study of a Diatonic Marimba Tradition (=Investigaciones: Forschungen zu Lateinamerika 30), Wien: Praesens.
(Mit-)Herausgeber*innenschaft
Bermúdez, Juan (Hg.)
In Druck – TikTok-Music-Cultures. Perspectives on the Study of Musicking Practices On & Through TikTok, Special Issue, Musicologica Austriaca – Journal of Austrian Music Studies.
Brenner, Helmut / Bermúdez, Juan / Fellner, Lisa-Christina / Schatz, Kurt (Hg.)
2016 – LiedSammlerVolk. Volksliedsammler und -sammlerinnen in der Steiermark, Graz: Steirisches Volksliedwerk.
Brenner, Helmut / Moreno, Israel / Bermúdez, Juan (Hg.)
2014 – Voces de la Sierra. Marimbas sencillas en Chiapas (=Sonidos de la tierra. Estudios en etnomusicología 1), Graz-Tuxtla Gutiérrez: KUG-UNICACH.
Artikel
Bermúdez, Juan
In Druck – "Ethnographing TikTok: Toward an E3thnomusicological Approach to a Multimedia Musicking", In: TikTok-Music-Cultures: Perspectives on the Study of Musicking Practices On & Through TikTok, Special Issue, Musicologica Austriaca – Journal for Austrian Music Studies
2023a – "Performing Beyond the Platform - Experiencing Musicking On and Through YouTube, TikTok, and Instagram", Holly Rogers, Joana Freitas und João Francisco Porfírio (Hg.), Remediating Sound: Repeatable Culture, YouTube and Music (=New Approaches to Sound, Music, and Media), London: Bloomsbury, 187-202.
2023b – "It's All About 'Being There': Rethinking Presence and Co-presence in the Ethnographic Field during and after the COVID-19 Pandemic", In: Between Memory and Knowledge–Sounding the Pandemic, Special Issue, Journal of World Popular Music 10 (1), 19-35.
2023c – "Más allá de lo propio y lo otro: Apropiaciones y resignificaciones en las músicas de marimba en Chiapas", In: Otras historias: Nuevos enfoques históricos en etnomusicología, Special Issue, Revista Argentina de Musicología 24 (2).
2020 – „Qué música? Si nadie toca... si nadie sabe... Reflexionando el etnografiar de un musicking digital", Boletín Música (Casa de las Américas) 52–53 (julio 2019-junio 2020), 51-60.
Bermúdez, Juan / et al.[1]
2018 – „Von Klang(-)Wissen und anderen Fischen. Auditive Wissenskulturen von Konzertfach- und Musikologiestudierenden im Vergleich", Bernd Brabec de Mori und Martin Winter (Hg.), Auditive Wissenskulturen. Das Wissen klanglicher Praxis, Wiesbaden: Springer VS, 283-302.
Sharif, Malik / et al.[2]
2015 – „Straßenmusik in Graz, 2014. Ein explorativer Forschungsbericht", Jahrbuch des Österreichischen Volksliedwerkes 64, 119-130.
Bermúdez, Juan
2014 – „Experiencias de Campo. Un acercamiento a la etnomusicología por medio de la participación activa”, Helmut Brenner, Israel Moreno und Juan Bermúdez (Hg.), Voces de la Sierra. Marimbas sencillas en Chiapas, (=Sonidos de la tierra. Estudios en etnomusicología 1), Graz-Tuxtla Gutiérrez: KUG-UNICACH, 49-56.
Kurze wissenschaftliche Texte (Papers, Einleitungen, Rezensionen, etc.)
Bermúdez, Juan
In Druck – "TikTok-Music-Cultures", In: TikTok-Music-Cultures: Perspectives on the Study of Musicking Practices On & Through TikTok, Special Issue, Musicologica Austriaca – Journal for Austrian Music Studies
2024 – "Spanish Summary: Baile y Música de Tango. Una Exploración Coreomusical del Tango Argentino en Europa", Summary in Kendra Stepputat (2024), Tango Dance and Music: A Choremusical Exploration of Tango Argentino, New York: Routledge, 251-257.
Citro, Silvia / et al.[3]
2022 – "Notes on the Concept of Decoloniality/Descolonialidad/De(s)Colonialidad an its Translations Between Spanish and English", Tan Sooi Beng und Marcia Ostashewski (Hg.), Dialogues: Towards Decolonizing Music and Dance Studies.
Bermúdez, Juan
2021 – "Ethnographing Between Spaces: Researching TikTok From an E3thnomusicological Perspective", Paper in Kaufmann, et al. (2021). The in(ter)dependencies of mobile online and offline spaces: Reflections on methods, practices, ethics. Panel presented at AoIR 2021. In Selected Papers of Internet Research (SPIR).
2020 – "Primer Simposio ICTM LATCAR 'Tiempo, Identidad y Memoria", Boletín Música 54 (julio-diciembre 2020), 22-225.
Lexikon Artikel
Bermúdez, Juan
2016a – „Gollob, Johann“, Helmut Brenner, Juan Bermúdez, Lisa-Christina Fellner und Kurt Schatz (Hg.), LiedSammlerVolk. Volksliedsammler und -sammlerinnen in der Steiermark, Graz: Steirisches Volksliedwerk, 49-52.
2016b – „Haid, Gerlinde“, Helmut Brenner, Juan Bermúdez, Lisa-Christina Fellner und Kurt Schatz (Hg.), LiedSammlerVolk. Volksliedsammler und -sammlerinnen in der Steiermark, Graz: Steirisches Volksliedwerk, 69-74.
2016c – „Jabornik, Viktor“, Helmut Brenner, Juan Bermúdez, Lisa-Christina Fellner und Kurt Schatz (Hg.), LiedSammlerVolk. Volksliedsammler und -sammlerinnen in der Steiermark, Graz: Steirisches Volksliedwerk, 97-100.
2016d – „Milz, Alois“, Helmut Brenner, Juan Bermúdez, Lisa-Christina Fellner und Kurt Schatz (Hg.), LiedSammlerVolk. Volksliedsammler und -sammlerinnen in der Steiermark, Graz: Steirisches Volksliedwerk, 147-150.
2016e – „Pommer, Josef“, Helmut Brenner, Juan Bermúdez, Lisa-Christina Fellner und Kurt Schatz (Hgg.), LiedSammlerVolk. Volksliedsammler und -sammlerinnen in der Steiermark, Graz: Steirisches Volksliedwerk, 163-168.
2014a – „Diamantes de Chicomuselo“, Helmut Brenner, Israel Moreno und Juan Bermúdez (Hg.), Voces de la Sierra. Marimbas sencillas en Chiapas, (=Sonidos de la tierra. Estudios en etnomusicología), Graz-Tuxtla Gutiérrez: KUG-UNICACH, 114.
2014b – „Enendy Escobar Vázquez“, Helmut Brenner, Israel Moreno und Juan Bermúdez (Hg.), Voces de la Sierra. Marimbas sencillas en Chiapas, (=Sonidos de la tierra. Estudios en etnomusicología), Graz-Tuxtla Gutiérrez: KUG-UNICACH, 115.
2014c – „Armando García Escalante“, Helmut Brenner, Israel Moreno und Juan Bermúdez (Hg.), Voces de la Sierra. Marimbas sencillas en Chiapas, (=Sonidos de la tierra. Estudios en etnomusicología), Graz-Tuxtla Gutiérrez: KUG-UNICACH, 116.
2014d – „Mario García Escalante“, Helmut Brenner, Israel Moreno und Juan Bermúdez (Hg.), Voces de la Sierra. Marimbas sencillas en Chiapas, (=Sonidos de la tierra. Estudios en etnomusicología), Graz-Tuxtla Gutiérrez: KUG-UNICACH, 117.
2014e – „Gilberto Zamorano Ramírez“, Helmut Brenner, Israel Moreno und Juan Bermúdez (Hg.), Voces de la Sierra. Marimbas sencillas en Chiapas, (=Sonidos de la tierra. Estudios en etnomusicología), Graz-Tuxtla Gutiérrez: KUG-UNICACH, 118.
Übersetzungen
Brenner, Helmut
In Druck – „Descubrimiento y creación: Música ranchera como producto de (re)configuración“, Peter W. Schulze (Hg.), Los transgéneros tango, samba y ranchera: (re)configuraciones mediáticas y culturales, [vom Deutschen ins Spanische; Zusammen mit Sofía Herrera]
2014 – „Voces de la Sierra – Ecos del Pasado, Marimbas Sencillas en Chiapas“, Helmut Brenner, Israel Moreno und Juan Bermúdez (Hg.), Voces de la Sierra. Marimbas sencillas en Chiapas, (=Sonidos de la tierra. Estudios en etnomusicología), Graz-Tuxtla Gutiérrez: KUG-UNICACH, 19-28. [vom Deutschen ins Spanische]
Fuchsberger, Daniel
2014 – „Investigaciones sobre la Marimba Sencilla Realizadas en la Zona Fronteriza entre México y Guatemala“, Helmut Brenner, Israel Moreno und Juan Bermúdez (Hg.), Voces de la Sierra. Marimbas sencillas en Chiapas, (=Sonidos de la tierra. Estudios en etnomusicología), Graz-Tuxtla Gutiérrez: KUG-UNICACH, 57-62. [vom Deutschen ins Spanische]
[1] Lukas Dullnig, Stephanie Gmeiner, Hannes Matthäus, Markus Rogenhofer, Florian Schriebl, Lukas Auer, und Bernd Brabec de Mori.
[2] Hanna Gabl, Maximilian Mitterwallner, Karin Fachberger, Juan Bermúdez, Lukas Auer, Chiara Kamnik, Bianca Brugger, Lukas Prügger, Johanna Hendler, Sarah Nabjinsky, Klaus Meissnitzer, Lisa Pogatetz, Stefanie Scherer, Martin Haiden, Philipp König, und Julia Wiszniewski.
[3] Beatriz Herrera Corado, María Gabriela López-Yanez, Juan Bermúdez.