Dr. Cornelia Gruber

Artikel und Aufsätze

2021. „Das Potenzial von videobasierten Feedbackmethoden für die Musikethnologie. Perspektiven auf Repräsentation, Wissensproduktion und Fragen der leiblichen Erfahrung“, in Musikethnographien im 21. Jahrhundert, hg. von Barbara Alge, 89-115. Baden-Baden: Rombach Wissenschaft.

2021. Haunting the (Post)Colonial Gaze. Visual Representation and Perceptions of Ethnographic Music and Dance Research”, in Diggin' Up Music: Musikethnologie als Baustelle, hg. Von Michael Fuhr, Kerstin Klenke und Julio Mendívil, 140-159. Hildesheim: Olms Verlag

2020. Choreomusicology: An interview with Kendra Stepputat & Elina Seye” (inkl. Videointerview, 13:59), in insideWoM vol 9 (2020), www.journaltheworldofmusic.com/1573-2/.

2019. „Politics of Women Dancing in Madagascar: Relating Critical Perspectives on Gender”. In Ethnomusicology Matters. Influencing Social and Political Realities, hg. von Ursula Hemetek, Marko Kölbl and Hande Sağlam, 163–190. Wien (u.a.): Böhlau.

2019.  Music & Camp, hg. von Christopher Moore und Philip Moore, in the world of music (new series) 8 2019 (2), 85-89. (Rezension)

2015. „Spaces of Interaction: An intersectional approach to dancing in mortuary ceremonies in Southwest Madagascar.” International Forum on Audio-Visual Research – Jahrbuch des Phonogrammarchivs 6, 51–73.

2015. „(Un)gendered mothers: songs of the boy’s circumcision ceremony savatsy”. In Transgressions of a musical kind. Festschrift für Regine Allgayer-Kaufmann zum 65. Geburtstag, hg. von Anja Brunner, Cornelia Gruber und August Schmidhofer, 199–218. Aachen: Shaker Verlag.

2015. „Embodied narratives. Are we still fighting, or are we dancing?” In Dance, Narratives, Heritage: 28th Symposium of the ICTM Study Group on Ethnochoreology, hg. von Elsie Ivancich Dunin, 78–83. Zagreb: Institute of Ethnology and Folklore Research.

Herausgeber*innenschaft

Cornelia Gruber, Cornelia und Michael Fuhr (Hg.). Musik und Erinnerung. Hildesheim: Universitätsverlag/Olms Verlag, voraussichtlich 2022.

Anja Brunner, Cornelia Gruber und August Schmidhofer (Hg.). 2015. Transgressions of a musical kind. Festschrift für Regine Allgayer-Kaufmann zum 65. Geburtstag. Aachen: Shaker Verlag.