Geleitete mehrjährige Forschungsprojekte (FWF)
2023– Singing Maximilian, als Teilprojekt des interdisziplinären Sonderforschungsbereich zur Erforschung des Hofs von Erzherzog und Kaiser Maximilian I.: Managing Maximilian (1493–1519). Persona, Politics, and Personnel Through the Lens of Digital Prosopography (SFB F9200), beheimated an verschiedenen Österreichischen Forschungseinrichtungen. Leitung: Andreas Zajic (Geschichte, Österreichische Akademie der Wissenschaften); Teilprojektleiter*innen an der Univ. Wien: Christina Lutter (Geschichte & Gender studies), Elisabeth Klecker (Mittellatein), Stephan Müller (Germanistische Philologie); weitere Teilprojektleiter: Christoph Metzger (Albertina Wien), Stefan Krause (Kunsthistorisches Museum, Rüstkammer), Georg Vogeler (Univ. Graz, Digital Humanities);
Mitarbeiter: Dr.Dr. Grantley McDonald
2022– COST Action A new ecosystem of early music studies (EarlyMuse) CA21161;
member of the Management Committee
2016–2019 The Music Library of Maximilian Franz, Elector of Cologne: an identification and analysis of its surviving sacred sources, and a reconstruction of their use 1780–1794
2014–2016 The Music Library of Maximilian Franz, Elector of Cologne: an identification and analysis of its surviving music-dramatic sources, and a reconstruction of their use 1780–1794
Mitarbeiter/-in: Dr. John Wilson, Mag./Dr. Elisabeth Reisinger
https://musikwissenschaft.univie.ac.at/maxfranz
2011–2016 Musikleben des Spätmittelalters in der Region Österreich
Mitarbeiter: Prof. Dr. Reinhard Strohm, Marc Lewon, M.A.
2011–2014 Ludwig Senfl. A catalogue raisonné of the works and sources (Teil 2)
2008–2011 Ludwig Senfl. A catalogue raisonné of the works and sources (Teil 1)
Mitarbeiter/-in: Dr. Stefan Gasch, Mag./Dr. Sonja Tröster
Einladung von internationalen Wissenschaftler/innen über das Lise-Meitner-Programm des FWF (als Mit-Antragstellerin)
2016–2018 Dr. Kateryna Schöning (Musikhochschule Leipzig, D), Forschungsprojekt: Solistische Instrumentalmusik des 16. Jahrhunderts im süddeutschen Kulturraum
2016–2017 Prof. Dr. Mark Evan Bonds (Univ. of North Carolina, USA), Forschungsprojekt: Musik als Autobiographie
2015–2017 Dr. Markéta Štědronská (LMU München, D), Forschungsprojekt: August Wilhelm Ambros in Wien: Musikaufsätze und -rezensionen 1872–1876
2011–2012 Prof. Dr. Anna Maria Busse Berger (UC Davies, USA), Forschungsprojekt: Between Orality and Literacy: Music in the Moravian Missions, 1732–2009
Assoziierte Wissenschaftlerin (als Gastgeberin) folgender Gastforscher:
1.10.2022–1.7.2023: Dr. Reuben Phillips (University of Oxford); Forschungsthema: A Material History of Brahms’ Library (Ernst Mach Stipendium des ÖAD)
1.8.2022–25.1.2023: Caio Amadatsu Griman (Universität São Paulo); Forschungsthema: Sung Jesuit drama and the glorification of the House of Habsburg (Research Internship Abroad, BEPE)
1–4 2022: Ass.-Prof. Dr. Floris Meens (Radboud University Nijmegen; Post-doctoral Veni-fellow des Dutch Research Councils), NWO-VENI-Grant zum Thema "Connected through Music: Domestic Music, Emotions and Social Relations in The Netherlands and Germany, ca. 1815–1914“
2013–2021: Prof. Dr. Reinhard Strohm (Oxford Univ.), Balzan Forschungsprojekt: Towards a Global History of Music (das Institut ist offizieller Kooperationspartner)
2018 Prof. Dr. Paul Hawkshaw (Yale School of Music), Forschungsprojekt: A Bequest and a Tangled Legacy: Bruckner’s Versions in Later Times, Fulbright Scholar
2017-2018: Robert Anderson (cand. Phil. Univ. of North Texas) Dissertationsprojekt: "Ideale Hausmusik": The Aesthetic Influence of Literature on Brahms's Vocal Quartets, Ernst Mach-Stipendium des ÖAD
2018/2019: Dr. Antonio Chemotti (Polnische Akademie der Wissenschaften), HERA-Projekt: Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early-Modern Europe (SoundMe)