Publikationen von Martin Ringsmut

Artikel und Buchkapitel

forthcoming   Into the Storm - Blind Guardian’s Nightfall in Middle Earth and the Tolkien Reception in German Metal Music. In Progressive Rock, Metal, and the Literary Imagination, edited by Lori Burns et.al. New York, London: Routledge.

2021   Maro Drom - Music and Mnemonic Imagination in the Commemoration of German Sinti victims during WWII, in: Persecution and Resistance Resounded: Trajectories of WWII Musical Memorializations. Special thematic issue of Music and Politics 15 (2). DOI: https://doi.org/10.3998/mp.9460447.0015.203

2021    "Our Way“ - Musical Commemorations of the Persecution of German Sinti during WWII“, in: Proceedings of the XXth biannual IASPM Conference, edited by Kimi Kärki. https://iipc.utu.fi/iaspm2019/Ringsmut.pdf

2020    Coda: The Germaican Connection – German Reggae Abroad, in Made in Germany - Routledge Global Popular Music Series, hg. v. Oliver Seibt, David-Emil Wickström und Martin Ringsmut. London, New York: Routledge.

2018    Musical Cyborgs as Social Beings – Reflections on Popular Music Production and Translations of the Social in two Recording Environments in Cologne, in Darüber hinaus… Populäre Musik und Überschreitungen, hg. v. Stefanie Alisch, Susanne Binas-Preisendörfer and Werner Jauk, pp 149-161. Oldenburg: BIS-Verlag.

2017    The Culture of Migration – Parallels between Urban Architecture and Rock Music in Cape Verde, in Voices from around the world, 2017(1).https://kups.ub.uni-koeln.de/7650/1/170609_Voices_6_V1.pdf

2015    Killing the Distance: Eine musikethnologische Untersuchung der Konstruktion von Nähe im Tonstudio, in Wolf-Dieter Ernst, Arno Mungen, Nora Niethammer und Berenika Szymanski-Düll (eds.): Sound und Performance: Positionen – Methoden – Analysen, pp 511-525. Würzburg: Königshausen und Neumann.

Artikel und Buchkapitel mit anderen

2022    Mit Monika Schoop: „Ein musikalisches Denkmal gegen das Vergessen: Musikwissenschaftliche Erinnerungsforschung am Beispiel von Roger Moreno Rathgebs Requiem für Auschwitz. Die Musikforschung 75,4.

2021    Mit Sidney König: Introduction: Persecution and Resistance Resounded: Trajectories of WWII Musical Memorializations. Special thematic issue of Music and Politics 15 (2). DOI: https://doi.org/10.3998/mp.9460447.0015.201

eingereicht 2021    Mit Julio Mendívil: Fritz Bose - Musikalische Völkerkunde. Kommentar. In: Spektrum Fachgeschichte Musikwissenschaft, Bd. 2 (Umfang, Methode und Ziel), hg. v. Annette van Dyck-Hemming. Kassel: Bärenreiter.

eingereicht 2021    Mit Julio  Mendívil: Artur Simon - Die methodischen Implikationen der Aufnahme technischen Medien in der Ethnomusikologie. Kommentar. In: Spektrum Fachgeschichte Musikwissenschaft, Bd. 2 (Umfang, Methode und Ziel), hg. v. Annette van Dyck-Hemming. Kassel: Bärenreiter.

eingereicht 2021    Mit Thomas Köhn und Monika Schoop: Musikalische Zeug*innenschaft. In: Musik, Erinnerung und kulturelles Gedächtnis, hg. v. Michael Fuhr und Cornelia Gruber. Hildesheim: Olms.

2020    Mit Oliver Seibt und David-Emil Wickström: „DEUTSCHLAND! – “Echt jetzt?”: German Popular Music’s Complicated Relationship with German Identity, in Made in Germany - Routledge Global Popular Music Series, hg. v. Oliver Seibt, David-Emil Wickström und Martin Ringsmut. London, New York: Routledge.

Herausgebertätigkeit

2021    Co-editiert mit Sidney König.  Persecution and Resistance Resounded: Trajectories of WWII Musical Memorializations. Special thematic issue of Music and Politics. 15 (2). https://quod.lib.umich.edu/m/mp?page=home

2020    Made in Germany - Routledge Global Popular Music Series. Co-editiert mit Oliver Seibt und David-Emil Wickström. London, New York: Routledge.